
DOĞAL HAVA SIZINTISI: LASTİĞİN ÖMRÜNÜN BİTMESİ
Araç lastikleri, ortada hiçbir olumsuz durum olmasa bile düzenli olarak hava sızıntısı yapabilir. Bunun nedeni lastiğin içindeki hava basıncı ile dışarıdaki hava basıncının farklılığıdır. Lastiğin içinde belli bir alana sıkıştırılmış hava molekülleri vardır. Lastik dışında ise hava molekülleri serbest şekilde hareket edebilir. Bu da lastiğin içindeki basıncın dışarıdaki basınçtan daha yüksek olmasına yol açabilir.

Moleküller de basıncın fazla olduğu ortamdan daha az yoğun ortama geçmeye meyil gösterdiğinden devamlı olarak lastiğin içinden dışarıya hava akışı olabilir. Lastik, hiç kullanılmasa da bu akış nedeniyle bir yılda 24 psi basınç kaybeder. Yani tamamen sönük hâle gelir. Doğal hava sızıntısının yanı sıra birçok neden hava kaçağına yol açar.

HAVA SICAKLIĞI DEĞİŞİKLİKLERİ
Hava basıncı, sıcaklık değişimlerinden de etkilenir. Özellikle ekim ve kasım aylarında sabah arabanıza gittiğinizde lastiklerin inmiş olduğunu görebilirsiniz. Sıcaklık artışına paralel olarak basınç artarken sıcaklık düştüğünde basınç da azalır. Bu durum lastik içindeki hava basıncı için de geçerli.

LASTİK HASARI
Lastiklerin inmesinin en sık karşılaşılan sebeplerinden biri de lastik hasarıdır. Yolculuk sırasında lastiklere çivi, cam parçası gibi yabancı sivri cisimlerin batması lastiğin delinmesine ve hızla hava kaybetmesine yol açabilir. Benzer şekilde kaldırıma, tümseğe ya da bir çukura çarpmak da lastiğin zarar görmesine neden olur. Bu tarz lastik arızaları çok ciddi görünmeyebilir. Ancak hasarlı lastikler kısa sürede onarılmaz ya da değiştirilmezse lastik patlayabilir.

JANT PROBLEMLERİ
Araba jantlarındaki problemler de lastiklerin hava kaçırmasında etkili olabilir. Örneğin jantta çatlak, pas ve çöküklerin oluşması lastik hava basıncını düşürebilir. Jant üzerindeki iç yalıtımın eksik olması ve jant köşelerinde biriken kir de hava kaçağının başlıca nedenidir.

SİBOP HASARI
Jant üzerine yanlış konumlandırılan sibop sapı hava kaçağına sebep olabileceği gibi sibobun ya da sibop sapının hasar alması da bu soruna yol açar.

LASTİK HAVA BASINCI KAÇ OLMALI?
En iyi sürüş performansı ve güvenli yolculuk için lastiklerin basınç değerinin belirli aralıklarda olması önemlidir. Tüm lastikler için tek bir hava basıncı değeri yoktur. Araçla seyahat eden kişi sayısı, lastiğin önde ya da arkada yer alması da basıncı etkiler. Ortalama olarak binek araç lastiklerinde basınç 32 ila 35 psi arasında değişiklik gösterebilir. En doğru basınç düzeyini öğrenmek için lastiklerinizin üretici firmasının önerdiği değerleri incelemelisiniz.

DAHA FAZLA YAKIT İHTİYACI OLUŞUR
İdeal hava basıncına sahip olmayan lastikler daha fazla yakıt harcanmasına yol açar. Eskiye nazaran deponuzu daha sık doldurma ihtiyacı hissediyorsanız lastikleriniz inmiştir.

YOL TUTUŞU KÖTÜLEŞİR
Araç kullanırken dönüş ve fren yapmak, direksiyonu kontrol etmek zorlaştıysa bunların sorumlusu da düşük hava basıncı olabilir.

HAVASINI İNEN LASTİĞE AĞIRLIK BİNER
Lastiklerinizden birinin hava basıncının diğerlerinden daha düşük olduğundan şüpheleniyorsanız aracınıza eşya yüklediğinizde küçük bir gözlem yapmalısınız. Arabanızda bir lastiğin üstüne daha çok ağırlık binmesi, havasının indiğini gösterir.

LASTİĞİN HAVASI İNERSE NE OLUR?
Lastiklerinizin hava basıncı yeterli olmadığında lastiklerin yan bölümleri fren alırken ve virajlardan geçerken olması gerekenden daha fazla esneyebilir. Bu da lastiklerin kavrama ve çekiş gücünün düşmesine, frenleme süresinin artmasına, direksiyon hassasiyetinin azalmasına yol açar.

YAKIT TÜKETİMİ ARTAR
Lastik hava basıncı düşükse lastiklerin hareket halindeyken maruz kaldığı yuvarlanma direnci artar. Direncin üstesinden gelebilmek için de daha fazla yakıt tüketimi yapılır. Böylece inik lastik faturaları da kabartır.

LASTİK ÖMRÜ AZALIR
Lastiğin havasının inmesinin diğer olumsuz sonucu da lastik ömrünün azalmasıdır. Havası kaçan lastiklerin hem iç hem dış bölümlerinde yüksek oranda aşınma gözlenir. Bu nedenle kısa zamanda lastikler kullanılamaz hâle gelir.

PATLAMA OLASILIĞI ORTAYA ÇIKAR
Düşük hava basıncı lastiklerinizin yolculuk sırasında aşırı ısınmasına yol açar. Aşırı ısınan lastikler de aracınız seyir hâlindeyken aniden patlama potansiyeli taşır. Bu durum da güvenliğinizi tehlikeye atabilir.
